به جرات میتوان گفت که مزدا 3 قدیم یا تیپ 3 پرطرفدارترین خودرو بین جوانان دنیا بوده و در ایران هم هنوز قلب بسیاری از ماشین دوستان برای این خودروی ژاپنی میتپد. این خودرو به دلیل ظاهر اسپرت و زیبا، نظر جوانان و خودرو بازها به خودش جذب کرد. در ادامه میخواهیم درباره مزدا تری قدیم صحبت کنیم و درباره مشخصات ظاهری، موتوری و طراحی و بدنه این خودرو ژاپنی مونتاژ شده صحبت کنیم.
مزدا سه یکی از پرفروشترین خودروهای سدان در ایران به شمار میآید. اولین نسخه و کانسپت مزدا 3 در اواخر سال 2003 وارد بازار شده و یک جایگزین عالی برای مزدا 323 به حساب میآید. جالبه بدانید که همین خودرو در آمریکا با نام mazdaspeed 3 و در کشور ژاپن با نام مزدا الکسا شناخته میشود. نسل اول این خودرو در نیمه دوم دهه هشتاد و در سال 86 توسط گروه خودروسازی بهمن موتور وارد ایران شد. بدنه و پلتفرم این خودروی مزدا بر اساس پلتفرم فورد C1 ساخته شده بود که در آن زمان با فورد فوکوس و ولوو S40 مشترک بود و در دو نوع هاچبک و سدان عرضه میشد. همانطور که گفتیم مزدا 3 در انواع مختلف پلتفرم تولید شد؛ اما در ایران مدل سدانش بیشتر از بقیه نسخه ها جلب توجه کرد. پس از عرضه نسخه جدید این خودرو ژاپنی، هنوز هم این خودرو در کنار نسخه جدیدش جزو پرطرفدارترین سدانهای دسته دوم در بازار ایران است.
یکی از مواردی که در زمان ورود این خودرو به بازار ایران باعث محبوبیت آن شد، داشتن ظاهری شاده و جمع و جور بود. در آن زمان به دلیل تنوع پایین محصولات داخلی و خارجی و همچنین ضعف این خوردوها در بدنه، باعث شد مزدا قدیم بیشتر به چشم بیاید. از رقبای اصلی مزدای کلاسیک در آن زمان میتوان به مگان اشاره کرد. اما مگان نسبت به مزدا ظاهر اسپورت و هیجان انگیزی نداشت و از این نظر قابل رقابت با این خودرو ژاپنی نبود.
فضای داخلی مزدا کلاسیک:
با ورود به فضای داخلی کابین مزدا 3 قدیمی اولین چیزی که چشمها را به خودش خیره میکرد، کنسول یکپارچه، زیبا و اسپورت این خودرو بود. تفاوت دیگرش در امتداد کنسول خودرو و در قسمت کیلومتر شمار بار دیگر به چشم میخورد. وجود پنل کیلومتر شمار متفاوت با حاشیههای نقره ای حس اسپورت و متفاوت بودن مزدا را بیشتر از قبل میکرد. علاوه بر اینها وجود آپشنهای متفاوت روی فرمان و همچنین حالت خوش فرم آن به جذابتر شدن فضای داخلی کمک میکرد.
جدول مشخصات ظاهری:
[wpdatatable id=11]
این خودرو دارای یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری است که حداکثر توان این خودرو را به 147 اسب بخار میرساند. این پیشرانه 187 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که نیروی حاصل از آن توسط یک گیربکس 4 دنده اتوماتیک به محور جلوی این خودرو منتقل میشود.
شتاب 0 تا 100 این خودرو حدود 11 ثانیه بوده و ماکسیمم سرعت آن هم حداکثر به 210 کیلومتر بر ساعت میرسد. وزن این خودرو حدودا 1340 کیلوگرم است و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن هم در هر 100 کیلومتر، 8.2 لیتر است. مزدا سه کلاسیک در ایران در قالب 3 تیپ روانه بازار شد و در این بین تیپ 3 آن نسخه فول آپشن میباشد و از این حیث نسبت به نسخههای دیگر بهتر است. علاوه براین، تیپ ۳ در ظاهر هم متفاوتتر از دو نسخه دیگر است و همین امر باعث شده است که از نظر ظاهری هم جذابتر و اسپرتتر باشد.
جدول مشخصات فنی و موتوری:
[wpdatatable id=10]
جدول میزان سوخت مزدا در شرایط مختلف:
[wpdatatable id=12]
آپشن های مزدا تری کلاسیک:
[wpdatatable id=13]
نکات مثبت این خودروی مزدا: