کمپانی فوتون 28 آگوست سال 1996 در شهر چانگ پینگ چین تاسیس شد و کامیون های سبک و سنگین و ماشین آلات کشاورزی از تولیدات اولیه این شرکت بود.
این کمپانی از سال 2002 (1380) آغاز به تولید سری Auman کرد و بعد از 4 سال، مشارکت و سرمایه گذاری با کمپانی Beijing Foton Cummins Engine را آغاز کرد. هدف از این همکاری در جهت تولید پیشرانه های دیزلی سبک با حجم های 2.8 و 3.8 لیتری بود.
در سال 2012 فوتون یک سرمایه گذاری مشترک 50.50 با Beijing Foton Daimler Automotive را صورت داد، این همکاری منجر به توسعه و فروش بخش کامیون های سبک و سنگین شد. که پس از این، گیربکس تمامی نسخه های فوتون از شرکت ZF تامین می شدند.
این سری از کشنده فوتون بصورت تک و جفت محور با وزن ناخالص 18 و 25 تن به تولید رسیده اند و سیستم تعلیق در محور جلو و محور عقب فنر شمش است (محور عقب بصورت سفارشی بادی خواهد بود) ولی کابین کشنده بر روی ۴ بالن بادی سوار است. ظرفیت مخزن سوخت در این کشنده ها نیز 800 لیتر است.
اولین کشنده این سری در سال 2010 به تولید رسید و از یک پیشرانه 12 لیتری Weichai WP12 با قدرت خروجی 336 اسب بخار بهره می برد.
اما در مدل دیگر این کشنده با یک پیشرانه 11 لیتری Cummins ISM11E4 تقویت شد و به قدرت خروجی 385 اسب بخار رسید.
از سال 2012 نیز این کشنده با تقویت پیشرانه 11 لیتری Cummins به قدرت های 420 و 440 اسب بخاری رسید. از این نسخه کشنده فوتون به ایران وارد شده اند و در بین رانندگان به فوتون موتور مشکی معروف هستند.
[tie_slideshow]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[/tie_slideshow]
سال 2015 یک شاخص جدید برای سری فوتون Auman به نام Global Transport Landmark اضافه شد که به معنی نقطه عطف حمل و نقل سبز است. فوتون GTL از نمای ظاهری و داخلی به شدت مشابه و الگو برداری شده از مرسدس بنز اکتروس نسل سه می باشد.
در این کشنده از سیستم SCR یا همان AdBlue استفاده شده است که کیفیت آلایندگی آن را به یورو 4 ارتقا داده است. ترمزها هم پنوماتیکی دو مداره مجزا هستند که بوسیله سیستم های ABS و EBD عمل می کنند. ترمزها در چرخ جلو دسیکی و در چرخ های عقب کاسه ای می باشند. ریتارد (ترمز کمکی) این کشنده سه مرحله ای و در قسمت پیشرانه قرار دارد.
در فوتون GTL از یک پیشرانه 11.8 لیتری 6 سیلندر کامینز استفاده شده است که قدرت 437 اسب بخار و گشتاور 2200 نیوتن متر را تولید می کند . در سیستم انتقال قدرت، گیربکس ZF 16 سرعته اُوِر دار استفاده شده است. این کشنده در بین رانندگان ایرانی به فوتون موتور قرمز شهرت دارد.
این کشنده شامل تجهیزاتی همچون: بخاری درجا، گرمکن سوخت، سانروف برقی، گرمکن آیینه بغل، چراغ پشت کابین، بالابر برقی کابین و قفل عرضی دیفرانسیل اشاره کرد.
[tie_slideshow]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[/tie_slideshow]
[wpdatatable id=19]
این کشنده معایب و ضعف های بسیار شدیدی در قسمت های مونتاژی خود دارد به طوری که راننده را از خود دل زده می کند. از مهم ترین عیب های ان می توان به موارد زیر اشاره نمود:
کشنده فوتون از لحاظ عملکردی و قیمتی، رقابتی جدی با کشنده دیما دارد..
و از مهم ترین مزایای آن نسبت به هم رده های خود یعنی کشنده های؛ آکسور مونتاژی (ایرانیزه)، دانگ فنگ (البرز) و فاو می شود به مواردزیر اشاره کرد: