معرفی کامیون کشنده داف DAF 95 XF

کشنده داف سری DAF 95

کشنده هلندی داف مدل DAF 95 XF یکی از پرفروش‌ترین کشنده ها در کشور انگلیس است و به خاطر همین موضوع، با سایر کشنده ها مقابسه می‌شود. این کشنده یکی از نسخه های قدرتمند شرکت هلندی داف است که آپشن و قدرت آن باعث محبوبیت آن شده است. شرکت داف، یک شرکت هلندی تولید کننده کشنده های سنگین و نیمه سنگین است. کشنده داف سری 95 یک محصول بسیار قدیمی از کشور هلند است که در سال 1987 به بازار جهانی عرضه شدند و تولید آن نیز به مدت 10 سال ادامه دار بود. این نسخه به سرعت توانست عنوان کامیون سال دنیا را درسال 1988 از آن خود کند. سری 95 کاملا جدید طراحی شده بودند و بطور مشترک با همکاری شرکت ESASA اسپانیا تولید می شدند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم به بررسی و معرفی کشنده داف 95 و داف 95XF و ویژگی‌های آنها بپردازیم.

[tie_slideshow]

[tie_slide]

[/tie_slide]

[tie_slide]

[/tie_slide]

[tie_slide]

[/tie_slide]

[tie_slide]

[/tie_slide]

[/tie_slideshow]

معرفی کشنده DAF 95

کشنده DAF 95 ویژگی‌ها و آپشن هایی دارد که هر خریداری را وسوسه می‌کرد تا این کشنده را بخرد. در این بخش می‌خواهیم درباره مواردی همچون: موتور کشنده، گیربکس و جعبه دنده، قابلیت‌ها و ویژگی های کابین، ایمنی و امنیت کشنده، پشتیبانی و خدمات پس از فروش و موارد دیگر صحبت کنیم.

ویژگی‌های موتوری:

در کامیون داف سری 95 توجه بسیاری به عایق بندی صدا شده بود بگونه ای که کابین این کامیون‌ها از بسیاری از اتومبیل‌های لوکس آن زمان ساکت‌تر بود.

این نسل دارای یک پیشرانه 11.6 لیتری ATI با قدرت‌های خروجی 310، 350 و 380 اسب بخار بود که بوسیله یک گیربکس ZF شانزده سرعته دستی Twin Splitter به چرخ‌ها منتقل می‌شد.

اما در سال 1991 قدرت بیشتری از این پیشرانه گرفته شد و خروجی پیشرانه به 330، 360 و 400 اسب بخار ارتقا یافت. دقیقا یک سال بعد نیز، یک نسخه 430 اسب بخاری هم با کاربری کشنده همراه با تغییرات جزئی در کابین تولید شد.

گیربکس و جعبه دنده:

شرکت هلندی XF، برای کشنده های خودش از گیربکس ZF کامپکت که با نام AS-Tronic معروف است استفاده می‌کند. در ابتدا این گیربکس ها در دو نوع 8 سرعته و 16 سرعته روانه بازار شد اما کمی بعد در نسخه 12 سرعته اتوماتیک هم عرضه شد. اما در سال 2014 این شرکت هلندی از جدیدترین نسل گیربکس یعنی گیربکس TraXon استفاده کرد.

این گیربکس از جعبه های اتوماتیک 12 و 16 سرعته به صورت استاندارد استفاده می‌کند. هدف استفاده از این گیربکس کاهش هزینه مصرف سوخت در مسافت های طولانی بود. از همین رو این گیربکس دارای تنظیمات نرم افزاری خاصی است که به راننده این امکان را می‌دهد تا هزینه های حمل و نقل را کاهش دهد. از جمله این موارد می توان به ویژگی EcoRoll و تنظیمات نرم افزاری آن برای کاهش مصرف سوخت و EcoCombi، تنظیمات آفرود این کشنده و کروز کنترل پیش بینی کننده آینده نگر طراحی اشاره کرد.

[tie_slideshow]

[tie_slide]

[/tie_slide]

[tie_slide]

[/tie_slide]

[/tie_slideshow]

ویژگی های کابین کشنده:

کابین این سری کشنده جزو نقاط قوت آن است به طوری که از زمان عرضه اولین نسخه این کشنده تا به امروز تغییرات زیادی در کابین اتفاق افتاده است. پس از اینکه تحول بزرگی در کابین و پیشرانه این نسل اتفاق افتاد، شرکت DAF پس از مطالعه روی حمل و نقل در مسافت طولانی، توانست یک کابین جدید طراحی کند. کابین Super Space Cab که در نمایشگاه RAI در سال 1994 رونمایی شد. این کابین 3.85 متر ارتقاع داشت که از این مقدار 2.25 متر ارتفاع داخلی آن بود و شامل امکاناتی نظیر مایکروویو، تلویزیون،یخچال و … بود. این نسخه آپشنال‌ترین ورژن کشنده سری 95 داف بود.

کابین جدید سری 95 قد و قامت بلندی پیدا کرده بود و در بالای پیشرانه 14 لیتری کامینز قرار داشت که می توانست 504 اسب بخار قدرت تولید کند. جعبه دنده نیز تغییر کرده بود و یک گیربکس جدید ZF 16 سرعته با نوآوری تعویض دنده هیدرولیکی جایگزین شده بود. این گیربکس در Konsberg توسعه یافته بود.

این موارد بخشی از ویژگی‌های کشنده داف مدل DAF 95 بود. اما نسخه قوی‌تر و آپشنال‌تر این کشنده یعنی DAF 95-XF هم پس از 10 سال وارد بازار بین المللی شد و تا به امروز جزو کشنده‌های قدرتمند است. در ادامه میخواهیم به بررسی کشنده DAF 95 XF و ویژگی‌های آن بپردازیم.

این کشنده در سال 1989 موفق شد تا عنوان بهترین کامیون سال را به نام خود ثبت کند.

کامیون داف DAF 95XF

در سال 1997 و پس از 10 سال تولید سری پرچمدار داف، یعنی مدل 95، کشنده جدیدی با نام 95XF وارد بازار شد. کلمه XF مخفف Extra Forte است که نشان می‌دهد این نسخه قوی‌تر از سری اولیه اش است. این کشنده جدید تا سال 2002 تولید می‌شد.

[tie_slideshow]

[tie_slide]

[/tie_slide]

[tie_slide]

DAF 95
[/tie_slide]

[tie_slide]

[/tie_slide]

[/tie_slideshow]

فضای داخلی کابین با روند مدرن و بروز بازار جهانی طراحی شده بود و این نسخه فقط با کابین های Space Cab و Super Space Cab با ارتفاع های 1.9 و 2.25 متر عرضه می شدند.

بازه قدرت خروجی پیشرانه نیز افزایش یافته بود و به 380، 430، 480 و 530 اسب بخار رسیده بود. همچنین تمامی این پیشرانه ها توسط کامینز تامین می شدند.

سری‌های اولی داف 95XF با موتور 12.6 لیتری شش سیلندر و با توان‌های 380، 430 و 480 اسب بخار عرضه می‌شدند که همگی یورو 2 بودند. همچنین یک نسخه موتور کامینز 14.0 لیتری 530 اسب بخاری نیز بعدها وارد بازار شد.

در حدود سال 2000 کشنده XF95 با موتورهای 12.9 لیتری Euro-4 معرفی شدند. موتورهای این نسل از سیستم کاهش کاتالیزوری انتخابی (SCR) استفاده می‌کردند که بعدها نام آن را XF105 گذاشتند. در مطلبی جداگانه کشنده سری XF105 را بررسی می‌کنیم.

در این مطلب سعی کردیم تا به صورت کامل کشنده داف سری DAF 95 ‌و DAF 95 XF‌ را بررسی کنیم و با مشخصات فنی و آپشن های این کشنده های هلندی آشنا شویم.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد.

دیدگاه‌ها

شاید براتون جالب باشه