در سپتامبر سال 2020، کمیسیون اروپا مقررات جدیدی را وضع کرد که به تولیدکنندگان کامیون امکان تنفس بسیار بیشتری از نظر طراحی کابین را می داد. ایده این بود که قوانین طراحی بگونه ای باشد تا پروفیلهای کابین کارآمدتر را شوند و مصرف بهینه سوخت را بهبود بخشد که در نتیجه انتشار گازهای گلخانهای را کاهش یابد.
به سرعت به ژوئن سال 2021 رسیدیم و کمپانی DAF به اولین تولید کننده ای تبدیل شد که طیف کاملاً جدیدی از کشنده هایی را که به قوانین جدید متکی هستند را تولید می کرد و توانست گوی سبقت را از رقبای خود به رباید.
DAF مدعی است که این طراحی اخیر بهترین تعادل را بین آیرودینامیک، وزن خالص، دید و قدرت مانور به دست آورده است بنابراین این چیزی است که نسل جدید XF، XG و XG+ بر اساس آن ساخته شدهاند. در واقع، DAF بر این باور است که مدلهای جدید نسبت به نسل کنونی XF به افزایش 10 درصدی مصرف سوخت دست مییابند که دو سوم آن به آیرودینامیک مربوط میشود.
نسل جدید کشنده های داف بر اساس اندازه کابین به سه مدل XF، XG و GX+ تقسیم می شود.
[tie_slideshow]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[/tie_slideshow]
این سری دارای طراحی جلو پنجره جدید و شیشه جلو خمیده 2.3 متر مربعی است (33 درصد بزرگتر از XF فعلی) که برای بهبود دید راننده به سمت پایین کشیده شده است. پنجرههای جانبی نیز کمی ارتفاع پایینی دارند. چراغهای جلو اکنون به صورت استاندارد کاملاً LED هستند.
برای کاهش نقاط کور نیز بجای آیینه از دوربین استفاده شده است. از جمله مزیت دوربین ها میتوان به عدم بخارزدگی، فضای دید بیشتر و خیس نشدن اشاره کرد.
کامیونهای جدید دارای ویژگیهای ایمنی هستند. از جمله این موارد می توان به سیستم کمکی ترمز مناسب، هشدار خروج از خط و چراغ های ترمز اضطراری اشاره کرد. همچنین سیستم ترمز اضطراری پیشرفته (AEBS-3) دارد که در صورت تشخیص خطرات تا 250 متر جلوتر، می تواند کامیون را از سرعت 80 کیلومتر در ساعت به حالت توقف کامل برساند. امکانات اضافی اختیاری شامل ترمز دستی الکترونیکی جدید، ترمز تریلر و ترمز پارک می شود.
ارتفاع سقف در New XF به 2075 میلیمتر (1.9 متر در صورت ایستادن روی کاور محفظه موتور) افزایش یافته است. XG و XG+ به ترتیب 2105 میلیمتر و 2200 میلیمتر ارتفاع دارند و برای هر دو آنها 3.3 طول اضافی در کابین در نظر گرفته شده است تا بهعنوان فضای نشیمن و تخخواب ایجاد شود.
DAF کابینهای جدید خود را با امکانات رفاهی پر کرده است. تنظیم صندلی افزایش یافته است و صندلیهای XG و XG+ میتوانند در موقعیتهای راحتتری برای استراحت بچرخند. در زیر تختخواب دو محفظه نگهداری وسایل قرار دارد که در حین مونتاژ با 3 حالت چیدمان می شود حالت اول دو کشو نگهداری، حالت دوم دو یخچال و حالت سوم که معمول ترین است یک کشو نگهداری و یک یخچال. این تختخواب اکنون 2220 میلی متر طول دارد (و در XG و XG+ به عرض 80 سانتی متر است). هر سه مدل کشنده به صورت استاندارد دارای کنترل دمای خودکار هستند، در حالی که XG و XG+ دارای نور LED داخل کابین را نیز دارند.
[tie_slideshow]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[/tie_slideshow]
کشنده XF بسیار کوچکتر از XG به نظر می رسد، کاهش ارتفاع سقف و 330 سانتی متر فضای داخلی کمتر قابل توجه است (XG دارای 11.85 متر مکعب حجم داخلی است، در مقایسه با 9.73 متر مکعب در XF). اما اگر راننده مجبور باشد چندین روز در وسیله نقلیه بماند و زندگی کند، احتمالاً کمی با فضای داخلی مشکل داشته باشد.
در داشبورد یک نمایشگر دیجیتال 12 اینچی جدید و یک صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی 10 اینچی (سفارشی ) در کنسول مرکزی ارائه می شود.
یک سوم افزایش کارایی DAF های جدید به پیشرانه به روز شده آنها مربوط می شود.کشنده های داف از پیشرانه های آمریکایی Paccar با کدهای MX-11 و MX-13 بهره می برند. در بین پیشرانه های Paccar تنها سه پیشرانه 530 و MX-13 480 و MX-11 450 کیفیت آلایندگی یورو 6 دارند. مابقی پیشرانه ها یورو 5 هستند.
گیربکس های دستی دیگر ارائه نمی شوند. در عوض، تمام نسل جدید XF، XG و XG+ بسته به کاربری آن به گیربکسهای خودکار 8 12سرعته ZF TraXon مجهز شدهاند.
برای کارایی بیشتر گیربکس، کروز کنترل هوشمند EcoRoll و پیش نمایش کنترل سرعت در سراشیبی به آن اضافه شده است.