- Length4950mm
- Height1776mm
- Front Tread1668mm
- Kerb Weight2350
- Width2140mm
- Wheel Base2984mm
- Rear Tread1671mm
اولین نسل سری FM در سال 1998 تحت عنوان 12 و 10،FM 8 عرضه بازار شدند. این اعداد نشان دهنده حجم پیشرانه کامیون ها بودند که البته از سال 2003 این اعداد حذف شدند.
ولوو سری FM یک کامیون سبک با کاربری چند منظوره (ساخت وساز تا حمل و نقل بزرگراهی و ..) است و بیشتر مناسب برای مسافت های کوتاه می باشد.
بطور کلی ولوو FM یک سطح از ولوو FH پایین تر است از امکانات رفاهی گرفته است تا محدوده کاری و قدرت پیشرانه. ولوو سری FM با 3 کابین روانه بازار شد. کابین Day Cab، Sleeper Cab و Globetrotter. این کابین ها با انواع رنگ و تزیئنات موجود هستند و حتی بالابر برقی کابین نیز بصورت سفارشی قابل عرضه است.
کامیون های سری FM از لحاظ نمای خارجی و داخلی کاملا شبیه سری FH می باشد. بنابراین جهت آشنایی بیشتر می توانید مقاله ی نسل اول سری FH را بخوانید.
نسل اول سری FM با سه پیشرانه شش سیلندر یورو 3 ارائه شدند.
در بخش جعبه دنده نیز این کامیون ها از دو گیربکس دستی 14 سرعته بهره می برند. یکی گیریکس SR 1900 و دیگری VT 2014.
[tie_slideshow]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[/tie_slideshow]
در سال 2001 سری FM در رابطه با سری FH تحت بازنگری عمده قرار گرفت. از میان تغییرات به وجود آمده پیشرانه های 7 و 10 لیتری حذف شدند و بجای آنها پیشرانه 9 لیتری D9A کاملاً جدید جایگزین شد و همچنبن ویژگی جدید ایمنی غیرفعال FUPS که برای محافظت از خودروهای سواری طراحی شده بود. برای جلوگیری از زیرگرفته شدن خودرو های کوچک در صورت برخورد از جلو.
پیشرانه های این نسل جدید بودند و همگی از سطح آلایندگی یورو 4 بهره می بردند. این سری از ولوو FM دارای پیشرانه های D9B (9.4 لیتر) و D13A (12.7 لیتر) بود که مجهز به سیستم های SCR و ترمز موتور +Veb است. پیشرانه D9B دارای قدرت 300 الی 380 اسب بخار و D13A دارای قدرت 360، 400، 440 و 480 اسب بخار بود.
[tie_slideshow]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[/tie_slideshow]
سال 2007 کمپانی ولوو پیشرانه D13B را با توربو شارژر و سیستم EGR معرفی کرد ولی این سیستم را بدون فیلتر ذرات در اگزوز اجرا کرد. این تغییرات منجر شد تا توان خروجی پیشرانه کاهش یابد و قدرت آن به 360، 400، 480 و 500 اسب بخار رسید. نسخه 500 اسبی این پیشرانه بر روی نسل دوم سری FH نیز نصب شده است. این تغییرات در واقع یک بروزرسانی محسوب می شود اما برخی هم آنرا یک نسل از ولوو می دانند. FM های مدل 2008 در قسمت زیر چراغ اصلی یک چراغ مه شکن دارند که می توان به واسطه همان آنها را از مابقی نسل ها تفکیک نمود.
این سری از ولوو FM علاوه بر گیربکس های دستی از یک گیربگس I-Shift 12 سرعته نیز می تواند بصورت سفارشی بهره ببرد.
[tie_slideshow]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[/tie_slideshow]
یکسال بعد از معرفی چهارمین نسل FH، ولوو این بار در سال 2013 نسل چهارم ولوو FM را رونمایی کرد. ساختار کابین در این نسل کاملا تغییر کرد. کابین با فولاد سخت شده ساخته شده است و از کیفیت مناسبی برخوردار است. کابین با ارتفاع کمتری بر شاسی نصب شده است و با 2 پله به راحتی میتوان وارد آن شد. این ارتفاع کم موجب شده تا راننده دید کافی و مناسبی نسبت به جاده و اطراف خود داشته باشد. بطور کلی کابین سری FM کاملا مشابهه سری FH است.
در سال 2013 ولوو یک برروزرسانی گسترده در این سری انجام داد و تکامل سری FM با معرفی این نسل صورت گرفت. کامیون با سیستم های پایداری الکتریکی (ESP)، پشتیبانی از تغییر مسیر ناگهانی (EPS) و سنسور باران ایمنی جدیدی کسب کرده است. این نسل از FM نیز مشابه هم نسل خود در سری FH می باشد.
[tie_slideshow]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[tie_slide] [/tie_slide]
[/tie_slideshow]
نسل چهارم ولوو FM به مانند سایر محصولات جدید ولوو مجهز به فرمان جدید است. این فرمان یک موتور الکتریکی کنترل شده بر روی دنده های فرمان دارد که با نیروی هیدرولیک، این سیستم را تکمیل می کند. این فرمان به اندازه ای قدرتمند شده است که حتی اگر کامیون با حداکثر ظرفیت وزن خود پارک شده باشد، می توان با یک انگشت فرمان آن را چرخاند.
از دیگر سیستم های بکاررفته درFM میتوان به فناوری I-See یا مکمل انتقال قدرت اشاره کرد. این فناوری همان کمک دیفرانسیل است که در گیربکس I-shift بصورت بهینه و بروز شده، استفاده شده است. سیستم I-See عمدتا برای کاربری هایی که مدت طوانی تری در جاده ها حضور دارند بکارگرفته می شوند و می توانند تا 5 درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کند. نکته مهم این است که این سیستم فقط درکامیون هایی که سیستم توپوگرافی در آنها فعال است کار میکند.
ولوو FM نسل چهار با طیف کاملی از پیشرانه های 11 و 13 لیتری یورو 6 تجهیز شده است. پیشرانه D13 با قدرت خروجی 420 الی 500 اسب بخار و پیشرانه D11 با قدرت 330 الی 450 اسب بخار.
در بخش جعبه دنده این کامیون از گیربکس اتوماتیک 12 سرعته I-shift بهره می برد. در نسخه هایی که کاربری ویژه دارند از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک Powertronic استفاده می کنند.