- Length4950mm
- Height1776mm
- Front Tread1668mm
- Kerb Weight2350
- Width2140mm
- Wheel Base2984mm
- Rear Tread1671mm
یکی از قطعات مهم در موتور خودرو واشر سر سیلندر است که وظایف مهمی را در کارکرد صحیح موتور ایفا میکند از جمله آب بندی (مانع از مخلوط شدن آب رادیاتور با روغن موتور) بین سر سیلندر و بلوکه موتور،حفظ فشار کمپرس در هر سیلندر که در هنگام کارکرد موتور در وضعیت های مختلف،این فشار متفاوت است. اهمیت این قطعه زمانی مشخص میشود که کارایی خود را از دست داده باشد چرا که با سوختن این قطعه متحمل هزینه زیادی می شوید.
بیایید نگاهی به بلوکه موتور این گونه موتور ها بیاندازیم که چگونه طراحی شده اند.
همانطور که می بینید فضای زیادی (واتر جکت) در اطراف بوش ها طراحی شده تا آب رادیاتور در آن گردش کند و گرمای بوش را کنترل کند بدین گونه طراحی ها به اصطلاح بوش تر گفته میشود که حجم زیادی از آب رادیاتور در اطراف بوش ها قرار دارد.
از معایب این طراحی این است که واشر سر سیلندر علاوه بر تحمل فشار کمپرس هر سیلندر می باید فشار آب با آن وسعت را تحمل کند و همچنین با افزایش دما، مقاومت خود را حفظ کند. بهترین جنس واشر سر سیلندر هم در دراز مدت نمی تواند چنین فشاری را تحمل کند.
علاوه بر این مشکل، خود سر سیلندر این خودرو ها هم دارای یک نقص بزرگ است، وجود 2 سوپاپ دود در کنار هم. در هنگام احتراق دما بشدت بالا می رود و دود خروجی به شدت داغ می شود وقتی 2 سوپاپ دود در کنار هم باشند دما در ناحیه وسط سر سیلندر بیشتر نواحی دیگر است.که اکثر واشر این گونه خودرو ها از وسط می سوزد.
پیشرانه xu7
موتور XU7 پیشرانه خودرو هایی مثل ( 405 GLX)، پارس سال، سورن معمولی ،سمند SE، می باشد .
موتور TU3 پیشرانه خودرو 206 تیپ 2 است.
از دیگر دلایل سوختن واشر سر سیلندر میتوان به خرابی واتر پمپ، مسدود بودن کانال های گردش آب رادیاتور، نشت آب از پولکی های بلوکه موتور،گرفتگی رادیاتور و رادیاتور بخاری،نشت آب از رادیاتور، پرداخت نبودن کف سر سیلندر و بلوکه موتور اشاره نمود.
وقتی واشر سر سیلندر بسوزد ( البته واشر سر سیلندر بطور ناگهانی نمی سوزد و بصورت تدریجی است) آب رادیاتور به محفظه احتراق وارد میشود و موجب اختلال در عملکرد موتور میشود وب خار میشود و در دراز مدت شما شاهد کم شدن آب رادیاتور به هنگام باز کردن در رادیاتور هستید. اگر بار دیگر به بلوکه موتور نگاهی بیاندازید کانال های روغن که روغن را از بلوکه به سمت سر سیلندر می رسانند مشاهده می کنید. با سوختن واشر سر سیلندر آب رادیاتور با روغن مخلوط شده بخار میشود و بصورت خامه ای در داخل درب روغن موتور مشاهده می کنید و یا در بصورت گل در رادیاتور مشاهده می کنید.(در این موقع موتور خودرو آسیب جدی دیده است)
نا گفته نماند که زمان طراحی و ساخت این موتور ها برای اواخر دهه 80 میلادی است و نمی توان ایراد گرفت و کارکرد ایده آل این موتورها در دمای بالا صورت شکل میگیرد.
این نکته مهم رو بگم که واشر سر سیلندر یک قطعه مصرفی است و هر چند سال باید تعویض گردد. در اکثر خودرو ها عمری 5 الی 6 ساله دارد ولی در این گونه خودرو ها بسته به شرایط آب و هوایی محیط تقریبا 2 سال می باشد.
آب کم کردن ، افت توان محسوس خودرو، استارت بد در مواقعی که ماشین چندین ساعت خاموش بوده، گل بستن رادیاتور،مشاهده مایعات خامه ای شکل در درب روغن موتور، و در مراحل آخر روشن شدن چراغ چک و stop در نمایشگر خودرو
راهکارهای غلط: استفاده از چسب مزدا (چسبی برای آبندی بین 2 قطعه) واشر و بلوکه سیلندر، توسط برخی از تعمیرکاران که موجب مسدود شدن کانال های روغن و یا آب سر سیلندر می شود.
استفاده از رنگ روغن، که آن هم اثری ندارد و موجب می شود واشر زودتر دچار سوختگی می شود.
و اما واشر مسی : این نوع واشر برای بلوکه سیلندر خشک طراحی شده و مناسب موتورهایی با طراحی بوش تر نیست.