- Length4950mm
- Height1776mm
- Front Tread1668mm
- Kerb Weight2350
- Width2140mm
- Wheel Base2984mm
- Rear Tread1671mm
مکمل بنزین یا اکتان بوستر در واقع از ترکیباتی تشکیل شده است که علاوه بر افزایش اکتان بنزین خودرو، موجب تمیز شدن پشت سوپاپ هوا و تاج پیستون خودرو می شود.
مکمل سوخت معمولا در کشورهایی مورد مصرف قرار می گیرد که کیفیت سوخت پایینی دارند از جمله ایران، که به همین دلیل خودروهای موجود در ایران را با مشکل افت قدرت مواجه کرده است.
از جمله مکمل های سوخت میتوان به تینر 2000 یا به اصطلاح لوساید اشاره کرد که به دلیل قیمت مناسب و دسترسی آسان به آن، مصرف کننده بیشتری دارد.
تینرها معمولا ترکیباتی هستند بر پایه زایلن و تولوئن که از آن ها برای جلوگیری از ناک و افزایش اکتان سوخت و همچنین تمیز کردن پشت سوپاپ های هوا و تاج پیستون استفاده می شود.
معمولا ترکیبات تینر در کشورهای مختلف و کمپانی ها متفاوت است ولی به طور کلی 20 -50 درصد از زایلن و تولوئن، 12 – 35 درصد از استون، اتیل استات یا بوتیل استات و برای افرایش کیفیت 12-20 درصد از اتانول، متانول یا نفتا استفاده می شود. در ایران به علت ارزان بودن اتانول و متانول، درصد بیشتری از ترکیبات را تشکیل می دهند.
زایلن و تولوئن موجب افزایش دمای خودسوزی بنزین شده که به اصطلاح (کند سوزی) را در بنزین ایجاد می کند که موجب کاهش ناک در پیشرانه می شود. ولی این دو ماده اثرات مخرب زیست محیطی دارند و بعد سوختن نیز، گاز سرطان را وارد هوا می کنند.
اصولا تینرها حلال های قوی هستند و در عین حال فرار هستند و به سرعت تبخیر می شوند که به علت وجود اتانول یا متانول می باشد.
کارکرد تینر در روشن یا خاموش بودن پیشرانه خودرو متفاوت است. از تینر در هنگام خاموش بودن پیشرانه خودرو برای پاک کردن و تمیز کردن چربی ها و روغن های کثیف موتور استفاده می شود.
ولی وقتی موتور خودرو روشن باشد متفاوت است. چرا که تینر به هنگام ورود به باک تبخیر می شود و بصورت مایع نیست که توسط انژکتور پاشش شود اگر هم مقداری از بخار وارد محفظه احتراق شود تاثیر بسزایی نخواهد داشت.
نکته در این جاست که تینر به دلیل داشتن اتانول و استون به سرعت تبخیر می شود و قابلیت جذب دمای محیط را دارد که همین قابلیت میتواند در منیفولد هوای ورودی دمای هوا را کاهش داده و در نهایت از ایجاد ناک در پیشرانه جلوگیری کند.
مزایا: از مزایا آن میتوان به ارزان بودن و دسترسی آسان آن و از همه مهم تر خنک کردن هوای ورودی پیشرانه اشاره کرد.
معایب: همانطور که پیشتر گفتیم تینرها یک حلال قوی هستند و اجزا پلاستیکی را به مرور زمان در خود حل می کنند. از آنجایی که سیستم سوخت رسانی خودروهای امروزی همگی از جنس پلاستیک مخصوصا p.v.c هستند که اگر از تینر به مدت طولانی مدت استفاده شود اجزا پلاستیکی حل شده را با خود به محفظه احتراق می برند که اول از همه ممکن است در انژکتور رسوب کند و یا با سوختن در محفظه احتراق یک لایه چسبناک بر تاج پیستون ایجاد کنند.
همچنین سوختن اتانول و استون هم موجب ایجاد یک لایه سفید رنگ سخت بر تاج پیستون شود که خود احتمال ناک در پیشرانه را افزایش می دهد.
اما بهترین راهکار چیست؟ بهترین راهکار استفاده از مکمل سوخت با نقطه جوش بالا است، تا در دمای منیفولد تبخیر نشود و در عین افزایش اکتان، خاصیت تمیز کنندگی داشته باشد.
این مکمل ها معمولا از ترکیبات PIB، PIBA، PEA که به ترتیب: پلی ایزو بیوتین و پلی ایزو بیوتین و پلی اتر آمین تشکیل می شوند که کمتر تبخیر می شوند و پاک کنندگی خوبی هم دارند.
اگر کاتالیزور خودرو از محل خود خارج شود و با تینر شسته شود میتواند برخی از جرم های آن را از بین ببرد ولی اگر تینر در باک ریخته شود تا بعد از سوختن بر کاتالیزور اثر بگذارد میتوان گفت تاثیری بر تمیزی کاتالیزور نخواهد داشت.
به یاد داشته باشید که استفاده طولانی مدت از تینر و مکمل سوخت به پیشرانه آسیب خواهد رساند و همچنین به یاد داشته باشید که به هیچ وجه از اکتان بوستر های ارزان و بی کیفیت موجود در جایگاه های سوخت استفاده نکنید.